Het landschap, een impressie - Reisverslag uit Villa Sandino, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu Het landschap, een impressie - Reisverslag uit Villa Sandino, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu

Het landschap, een impressie

Door: ZSN Brigade

Blijf op de hoogte en volg Stichting

25 Februari 2012 | Nicaragua, Villa Sandino

Het landschap is hier erg mooi en afwisselend, met heuvels en bergen. Vooral de konische vorm van de vulkanen is karakteristiek. We verwachtten hier in de droge tijd een verdord landschap te vinden, maar dankzij de regelmatige regens is alles nog frisgroen. Sommige bomen zijn wel kaal maar hebben juist weer heldergele of roze bloemen. Oorspronkelijk was het hier dicht oerwoud, maar dankzij de veeteelt bestaat het landschap nu uit veel open stukken grasland met een enkele boom en aan de randen wat dichtere begroeiing. De weiden zijn vaak afgezet met prikkeldraad maar langs dit draad zijn de bomen gespaard, waardoor het wel een beetje op de Achterhoekse houtwallen lijkt. Niet zo mooi onderhouden maar wel even afwisselend als het Achterhoekse coulissenlandschap. De bomen zijn ook zeer boeiend met vaak grote bladeren en bovendien begroeid met allerlei andere klimplanten. Vooral een variatie aan Monstera's, de ons welbekende kamerplanten. Ook andere kamerplanten groeien hier uitbundig in het wild. Zo zitten de bomen hier vol met Bromelia's die als parasieten zich in de oksels van de boomtakken nestelen.

Aan akkerbouw wordt hier nauwelijks gedaan, alleen bananenplanten kun je duidelijk in het landschap herkennen. Er wordt wel een beetje veevoer verbouwd, vooral olifantsgras, dat ze kappen en thuis opslaan en dat na de oogst vanzelf weer uitloopt. En ze moeten ook akkertjes met bonen hebben, want ik zie ze wel met de oogst lopen, maar tot nu toe heb ik nog maar èèn bonenveldje gezien. Ik vermoed dat ze ergens op of vlakbij het erf worden verbouwd. Op het erf zijn wel fruitbomen te herkennen, zoals mango- en papayabomen.

Wat betreft de fauna zie je hier vooral diverse vogels. De zwarte gieren zijn daarbij het meest markant. Zij zweven met hun brede gekartelde vleugels als vorsten boven het landschap op zoek naar hun prooi. Gelukkig alleen aas, dus wij hebben niets te vrezen. Verder zie je af en toe een soort witte slanke reigers die ook de ruggen van de koeien schoonpikken. In het dorp hoor je dagelijks het gezang van zwarte vogels ter grootte van eksters, maar met langere staarten en een veel aangenamer geluid. En verder veel kleinere vogeltjes, die je nauwelijks goed kunt bekijken, omdat ze watervlug wegvliegen zodra je dichterbij komt.

Tot slot hebben we vooral te maken met insecten, soms mooie, zoals vlinders, maar vooral vervelende: mieren en muggen en andere stekende kwelgeesten. Dat merken we vooral aan de bulten en de jeuk die we dagelijks ervaren. Sommige bulten worden erg dik maar de veroorzakers zijn tot nu toe onbekend. We zijn dagelijks aan het deten, (dus niet daten, maar ons insmeren met Deet), maar sommige krengen lijken hier ongevoelig voor. De prachtige natuur hier heeft dus ook zijn keerzijde.

saludos

Petra

• 25 Februari 2012 - 21:04

Carlos:

Hoi Petra leuk zoals jij de natuur beschrijft rijk is het en mooie foto van de bloem van de afrikaanse tulpboom en van de Jicaro boom (zeer giftig en stekelig het vee vermijdt deze) boom (ze maken er muziekinstrumenten en eetbakjes van in Nica). Ik lees dat je veel jeuk hebt in een van mijn dagboekjes heb ik wel 12 soorten schepseltjes staan met stekend zuigende monddelen. Sancuros zijn de ergste zoals ook veel zachte vrouwenhidjes dat ervaren. Nou succes met bestrijden en niet te veel krabben he want dan hou je nog langer last van. Blij dat jullie allemaal gezond blijven tot nu geen berichtgevingen van vernomen houen zo.Mucho suerte met de pre-escolar. Heb jij de koepel -ook jouwn geesteskind! -nog gezien of bezocht? Ik werd er afgelopen donderdag op een speciale manier aan herinnerd via de ook jou wel of minder wel bekende Henk Koskamp ! die opdook vlak voor een bijeenkomst van de oprichting van de Stichting achterhoek duurzaam verbouwen. Ik heb er met vele anderen meer dan 1 jaar gewerkt aan de oprichting en hij dreigde dat even te gaan doorkruisen met een piratenactie maar dat konden we voorkomen....tot gauw en succes en plezier met de plantaardige wereld te ontdekken daar.
    groet Carlos

Stichting

ZSN reizen Stichting Zutphen Steunt Nicaragua, ZSN, organiseert iedere twee jaar een vrijwilligersreis (solidariteitsbrigade) naar de Nicaraguaanse gemeente Villa Sandino, waarmee Zutphen al meer dan 20 jaar een vriendschapsband heeft. De vrijwilligers die meereizen steken in de verschillende dorpen en buitengebieden de handen uit de mouwen om de ontwikkeling van de gemeente verder vooruit te helpen. Wat ooit begon als bouwbrigades (gericht op het bouwen en renoveren van huizen voor de allerarmsten) is uitgegroeid tot een divers project waarbij de bevoorrading van plattelandsscholen en ook het archeologisch park in de buurt inmiddels een rol spelen. Daarnaast organiseert ZSN de bezoeken van officiële delegaties over en weer. Zo ging in 2009 een Zutphense wethouder op bezoek in Villa Sandino en kwam er in 2010 een delegatie uit Nicaragua (waaronder de burgemeester van Villan Sandino) naar Zutphen. Tot slot is er ook nog wel eens een werkbezoek nodig aan Nicaragua om na te gaan hoe alle projecten lopen en opdat er weer eens het broodnodige persoonlijk contact met de mensen van de plaatselijke comités is. ------ Vanaf de 12e Brigade (2012) zijn de reizen die ZSN organiseert te volgen via deze pagina. ------ ------

Actief sinds 10 Jan. 2012