Vrije ochtend, extra klus en zere voet - Reisverslag uit Villa Sandino, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu Vrije ochtend, extra klus en zere voet - Reisverslag uit Villa Sandino, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu

Vrije ochtend, extra klus en zere voet

Door: ZSN Brigade

Blijf op de hoogte en volg Stichting

26 Februari 2012 | Nicaragua, Villa Sandino

Gisterochtend hadden we onverwacht een vrije ochtend. Toen we op de bouwplaats kwamen van de pre-escolar waren er enkele mannen volop bezig het dak te timmeren en het plan voor de rest van de dag was voor hen dan ook dit dak af te maken en de zinken golfplaten er op te plaatsen. Ze waren nog niet toe aan onze bamboeklus en daar beginnen we dus maandagochtend aan. Dus na een rustige en ontspannen ochtend namen we om 14.30uur de bus naar la Gateada om het geschenk van Bert naar het vrouwenhuis te gaan brengen.

Er was een groepje vrouwen aanwezig om samen met Zenayda en Juana de babypakketten in ontvangst te nemen. Ze waren er erg blij mee en we kunnen er zeker van zijn dat de pakketten met truitjes, luiers, navelbandjes, mutsje, sokjes, lakentje, warme doek, handdoek, hemdjes en broekjes goed terecht gaan komen. Vaak komt het voor dat de vrouwen uit de comarca, na de bevalling en de rustdagen in de casa materna, met alleen de baby maar verder met lege handen de terugreis naar de comarca`s maken. Nu kunnen de armsten onder hen zo'n mooi pakket van Bert meenemen, dat is natuurlijk heel welkom. Na samen een kopje koffie te hebben gedronken gingen we nog even kijken naar de hospedaje in aanbouw van Ely en Inge.

De pas gebouwde muren waren inmiddels redelijk gedroogd en het plan ontstond ter plekke om de boel de komende week eens goed in de verf te gaan zetten. We hebben Zenayda gevraagd aan te geven wat er nodig is om die klus te gaan klaren, na een half uurtje kwam ze terug met een lijstje van de ferreteria (Nica-variant op Gamma) met daarop de benodigde materialen, verf, kwasten, rollers, etc. Dit kostte iets meer dan 200 dollar en we hebben ter plekke besloten dit aan te pakken.
Kortom, maandag gaan Bert en Julia aan de slag met het schilderwerk in het Casa de mujeres in la Gateada. Petra, Carl en ik gaan dus gedrieën met de bamboe in de weer. Het is een extra klus erbij..., maar vooruit met de geit dan maar!!

Gisteravond hebben we gewoontegetrouw samen een biertje gedronken, dit nadat we de laatste aangepaste presupuesto (begroting) van Ricardo voor de pre-escolar hebben besproken en ermee hebben ingestemd. Het totaal komt nu uit op een bedrag van 920 dollar, de meerkosten ten opzichte van de eerste begroting zitten hem vooral in de keuze voor een betere kwaliteit materialen. Wel hebben we nu dik onderstreept dat dit voor ons nu het maximumbedrag is dat we hierin willen besteden. Tijdens het borreluurtje schoof Fransisco ook even aan, Fransisco is een van de leden van het comite Muhan waar we als ZSN mee samen werken. Hij was apetrots dat hij die middag door zijn partij (FSLN) was aangewezen aan kandidaat-consegal (gemeenteraadslid). Uiteraard feliciteerden we hem daarmee. De gemeenteraadsverkiezingen vinden plaats begin november.

Er was gisteravond ook een minder leuk moment. Ik ben plat op mijn snufferd gevallen. In het donker zag ik niet goed dat er een hoge rand in het wegdek zat......en ja hoor.....hatsjikidee....daar ging ik. Hand kapot, knie geschaafd en broek compleet naar de gallemiezen! Het meisje in de cantina kwam meteen met een schaaltje schoon water, watten en een fles alhohol. Ze heeft de schaafwonden daarmee goed schoon gemaakt en tjonge wat prikt die alcohol dan gemeen! Maar het gevaar voor infectie is daarmee voldoende bezworen, gelukkig maar. Daarna zo'n leuke anderhalf uur aan tafel gezeten samen en nergens last van, maar o jee, toen ik opstond om de wandeling terug naar huis te maken merkte ik dat mijn voet reuze pijn deed, ik kon er amper op lopen.
Ik was blij dat ik eindelijk thuis was, en mijn voet deed toen ongelooflijk zeer......en bleef dat doen de hele nacht. Ik ging warempel geloven dat ik iets gebroken had in de voet en kreeg visioenen van onverwachte snelle terugkeer naar Nederland. Gelukkig bleek in de loop van de ochtend het een en ander goed te herstellen en sinds de buurvrouw mij heeft gemasseerd, ingewreven met een zalfje en een rekverbandje heeft aangebracht voel ik me een stuk beter.

Morgen gewoon lekker met het gehuurde minibusje naar Santa Domingo en la Libertad!

Saludos, Anja.

• 29 Februari 2012 - 07:56

Elly En Inge:

Hoi Allen,
    Wat geweldig om te lezen dat de er zoveel gedaan wordt. En wat gaaf dat de B&B gestalte krijgt. Dankzij de verhalen zitten we er weer helemaal en zien we onszelf zo weer bij het verfwinkeltje staan voor rollers en vooral veel blauwe verf hi. Anja beterschap met je voet en iedereen heel veel succes. We blijven jullie op de voet volgen.

Liefs Elly en Inge

• 02 Maart 2012 - 19:31

Ronny:

Anja, brokkepiloot, zorg dat je snel weer `opkrabbelt` Maak er met de szxn groep nog een mooie week van.

Stichting

ZSN reizen Stichting Zutphen Steunt Nicaragua, ZSN, organiseert iedere twee jaar een vrijwilligersreis (solidariteitsbrigade) naar de Nicaraguaanse gemeente Villa Sandino, waarmee Zutphen al meer dan 20 jaar een vriendschapsband heeft. De vrijwilligers die meereizen steken in de verschillende dorpen en buitengebieden de handen uit de mouwen om de ontwikkeling van de gemeente verder vooruit te helpen. Wat ooit begon als bouwbrigades (gericht op het bouwen en renoveren van huizen voor de allerarmsten) is uitgegroeid tot een divers project waarbij de bevoorrading van plattelandsscholen en ook het archeologisch park in de buurt inmiddels een rol spelen. Daarnaast organiseert ZSN de bezoeken van officiële delegaties over en weer. Zo ging in 2009 een Zutphense wethouder op bezoek in Villa Sandino en kwam er in 2010 een delegatie uit Nicaragua (waaronder de burgemeester van Villan Sandino) naar Zutphen. Tot slot is er ook nog wel eens een werkbezoek nodig aan Nicaragua om na te gaan hoe alle projecten lopen en opdat er weer eens het broodnodige persoonlijk contact met de mensen van de plaatselijke comités is. ------ Vanaf de 12e Brigade (2012) zijn de reizen die ZSN organiseert te volgen via deze pagina. ------ ------

Actief sinds 10 Jan. 2012