Tweede werkweek - Reisverslag uit La Gateada, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu Tweede werkweek - Reisverslag uit La Gateada, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu

Tweede werkweek

Blijf op de hoogte en volg Stichting

07 Maart 2015 | Nicaragua, La Gateada

Maandagochtend is het weer vroeg dag! Om 6 uur op en Punto 7 uur beginnen van onze baas Leonidas. Weer hard gewerkt aan onze muur die nu bijna af is. Ook bij de mini Falda schiet het aardig op. Eerst moesten we ijzer vlechten en een paar van ons helpen sjouwen met water en cement. Genoeg calorietjes verbrand weer. Na het avondeten nog even een biertje en vroeg ons bedje in. Volgende dag weer hetzelfde ritueel en afscheid genomen van Arie die bij ons uitgewerkt was. Tijdens de lunch werden we door Leonidas getrakteerd op een drankje: Coca-Cola uit een plastic zakje en een koekje erbij. Heel bijzonder om cola uit een zakje te drinken maar dat doen ze veel hier. Plastic zakje, vullen met cola, dichtknopen en vervolgens een hoekje afbijten waaruit je dan drinkt. s Middags zijn Marisol, Els en Bianca en het 14 jarig meisje uit het gastgezin op pad gegaan voor muurverf om de muren van het vrouwenhuis een mooi kleurtje te geven in plaats van saai cementkleur. Het is azuurblauw geworden een hele verbetering. Vervolgens de beschimmelde muur binnen ook maar even met z'n allen gedaan en daarna de vloer goed schoongemaakt. Sommigen van ons daarna de kwasten en rollers schoongemaakt zodanig dat het hele pleintje blauw kleurde.......... Na spoelen met heel veel water zag het er naderhand weer redelijk schoon uit. Woensdag moesten we van onze chef weer om 7 uur aanwezig zijn om hout te sjouwen van het vrouwenhuis naar de minifalda niet zo ver lopen maar wel een beste heuvel op. Dat was echt afzien in die hitte maar we hebben het gered. 4 van ons moesten daar blijven om te helpen met cement maken/ sjouwen. Na weer een vermoeiende dag een biertje drinken met de mannen, lekker eten en vroeg naar bed om ons op te maken voor onze Wakawaka reis naar de schooltjes.

• 07 Maart 2015 - 23:14

PJ:

Haha, die heuvel ja, die kennen we ;)
    Puchica wat verzetten jullie een hoop werk, had ik m'n pet nog op ik zou 'm afnemen, maar zo zonnig is het hier niet (al werd het een erg mooie dag vandaag, toevallig).

Heel benieuwd naar alle azuurblauwe foto's en nog veel benieuwderderderder naar jullie waka avonturen - heb hier echt zo'n beetje van uur tot uur mee zitten leven sinds donderdag, nu zijn ze ongeveer daar, nu doen ze ongeveer dat etc. Stiknieuwsgierig ondertussen (Els dank voor je app, dat hielp alvast een beetje :))

saludos chavalas

• 08 Maart 2015 - 00:56

Bert En Sylvia:

He dames , wat moet het af en toe afzien zijn voor jullie. Chapeau voor wat jullie nu al hebben gepresteerd. Wij zijn ook heel erg benieuwd naar jullie volgende project , het schooltje.
    We kijken uit naar de lachende gezichtjes van de leerlingen , als ze de waka-waka in hun handen krijgen . Heel veel succes en ook veel plezier met het volgende project. Lieve groet aan allemaal en speciaal aan onze Ien . Syl en Bert

• 08 Maart 2015 - 10:21

Hennie :

Jemig...de..pemig...mijn mond valt open van wat jullie in korte tijd allemaal presteren. GEWELDIG!!
    Speciale groet voor Els

• 08 Maart 2015 - 11:05

Anja:

Hallo werksters,

Het een en ander zal er goed opgefleurd uitzien. Hoe staat de muurschildering op de voorgevel erbij? Het valt niet mee om zware spullen de heuvel op te sjouwen, petje af! Pluim op de hoed!

• 08 Maart 2015 - 14:00

Olaf:

hola señoras, lo estás haciendo bien, seguimos su curso y también curiosos sobre las fotos, saludos de Zutphen, Olaf

• 08 Maart 2015 - 14:27

Astrid:

Hallo dames, prachtige verhalen en ben net als Olaf erg benieuwd naar de foto's.
    @Janny: kaartje Nightwish is gelukt.
    Werk ze en nog erg veel plezier, groetjes vanuit een zonnig Zutphen

• 08 Maart 2015 - 17:20

Cor:

Top dames, geweldig werk! Super. Geniet er vooral ook van.
    Groetjes ook namens de kids. Cor.

• 08 Maart 2015 - 19:42

Ans:

Hallo Emilia en andere dames,
    Ziet er inderdaad allemaal heel geweldig uit: flink werken, maar ook veel zien, veel ervaren, lekker eten, lekker warm!
    Heel veel succes nog en ik ben benieuwd naar de volgende verhalen. Heb net pas jullie site ontdekt., groeten, Ans

• 08 Maart 2015 - 19:50

Ida:

Met bewondering voor jullie prestaties lees ik jullie reisverslagen. Wat een girlpower!!
    Wens jullie nog veel succes en plezier toe! Groetjes en een dikke knuffel voor Els van Ida

Stichting

ZSN reizen Stichting Zutphen Steunt Nicaragua, ZSN, organiseert iedere twee jaar een vrijwilligersreis (solidariteitsbrigade) naar de Nicaraguaanse gemeente Villa Sandino, waarmee Zutphen al meer dan 20 jaar een vriendschapsband heeft. De vrijwilligers die meereizen steken in de verschillende dorpen en buitengebieden de handen uit de mouwen om de ontwikkeling van de gemeente verder vooruit te helpen. Wat ooit begon als bouwbrigades (gericht op het bouwen en renoveren van huizen voor de allerarmsten) is uitgegroeid tot een divers project waarbij de bevoorrading van plattelandsscholen en ook het archeologisch park in de buurt inmiddels een rol spelen. Daarnaast organiseert ZSN de bezoeken van officiële delegaties over en weer. Zo ging in 2009 een Zutphense wethouder op bezoek in Villa Sandino en kwam er in 2010 een delegatie uit Nicaragua (waaronder de burgemeester van Villan Sandino) naar Zutphen. Tot slot is er ook nog wel eens een werkbezoek nodig aan Nicaragua om na te gaan hoe alle projecten lopen en opdat er weer eens het broodnodige persoonlijk contact met de mensen van de plaatselijke comités is. ------ Vanaf de 12e Brigade (2012) zijn de reizen die ZSN organiseert te volgen via deze pagina. ------ ------

Actief sinds 10 Jan. 2012