Derde werkweek - Reisverslag uit La Gateada, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu Derde werkweek - Reisverslag uit La Gateada, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu

Derde werkweek

Blijf op de hoogte en volg Stichting

16 Maart 2015 | Nicaragua, La Gateada

Het is alweer de 3e maandag hier en staan weer vroeg op om aan het werk te gaan. We moeten ons melden bij de mini falda om te helpen. Cement van de planken afhalen, spijkers eruit, opruimen en 's middags naar het vrouwenhuis om daar te gaan schilderen. 3 van ons gaan verf halen in Muhan bij de ferreteria (bouwmarkt). Mooie kleuren uitgezocht waaronder lime fresh. Fluoriserend groen! Terug bij het vrouwenhuis aan de slag en binnen no time is de boel gepimpt. Erg mooi geworden vinden wij. EN.... Met een ingenieuze constructie wordt het iets te kleine putje toch goed geplaatst, en daarmee lossen we een al 6 jaar bestaand probleem op. Om 5 uur is de eerste Engelse les en nu maar wachten of er iemand komt opdagen. En ja hoor daar komt de een na de ander binnen druppelen totaal 6. Een paar meisjes komen vragen of ze ook s ochtends kunnen! Emilia neemt dit op zich.
Helaas is het hout voor de minifalda niet aangekomen, dus kunnen we daar nu niets doen.
Volgende dag verder met schilderen en 's ochtends en 's avonds opnieuw Engelse les. De animo is groeiend, vooral jongetjes rond 10 a11 jaar tot onze verrassing! We worden aangesproken op ons improvisatie vermogen en variëren de les met uitspraak, woordkennis, liedjes en beweging.
Hoofd schouders knie en teen gaat er in als koek!
Woensdag samen met onze bouwvakkers de leidingen in het cement weggewerkt en de tuin opgeruimd. Ziet er een stuk netter uit. Ineke is een paar keer met de bus heen en weer geweest om materiaal voor de dakgoten te halen die ook nog gerepareerd moeten worden. Uiteindelijk is het dan toch gelukt. Voldaan na al deze inspanning is het weer tijd voor een cerveza, ons biertje met de mannen van de bouw. (Zou dit nou ook inspirerend zijn voor de Nicaraguanen zelf?) Daarna weer Engelse les en dit keer waren het een kleine 20!
Deze week zijn er twee baby's geboren. We hebben hen zelf de eerste baby pakketjes kunnen geven. Was echt een verrassing voor hen!
Morgen gaan we ons voorbereiden op onze reis naar het onbewoonde eiland van pater Oscar om daar aan de slag te gaan.

• 16 Maart 2015 - 09:33

PJ:

Fantastisch dat het vrouwenhuis zo opknapt - en dat als bonus op het werk dat van tevoren geregeld was. Muchisima gracias, damas utilítes!!!

Wat betreft '(Zou dit nou ook inspirerend zijn voor de Nicaraguanen zelf?)' kan ik melden dat we jullie chef en toeverlaat Leonidas gevraagd hebben om na afloop van alle werkzaamheden een stukkie over zijn ervaring en belevenissen met jullie te schrijven :)) Wanneer dat er is zullen we het vertalen en, welja, hier plaatsen??!
    Dat bespreken we wel als jullie er weer zijn.

Geniet nog van deze laatste week!!!

Saludos

• 16 Maart 2015 - 10:06

Agnes:

Goed werk dames, met het op pimpen van het vrouwenhuis, en het oplossen van een putje, het geven van Engelse les etc etc. Trots als vrouw op jullie vrouwen.
    Heel veel succes op het eiland van pater Oscar

• 16 Maart 2015 - 13:08

Carlos:

Wat een geweldige verhalen: Tuani ! (Nica voor vet cool of i.d) die foto's van werk en wat een toffe portretten. De Engelse les de hippe vrolijke kleuren ze tillen Amupade uit boven een jaar met een diep dal (door de rioleringsellende die ze nu echt gehad hebben). Super tof jullie bijdrage daaraan !!! Hier kan ik mijn kantoor werkdag in NL weer mee opladen.
    Vragen jullie Leonidas zijn verhaal te mailen (uitwisselen mail adressen) of mee te nemen

Geniet deze week nog voluit van de kleur en intensiteit van Nicaragua.
    Abrazo

• 16 Maart 2015 - 13:41

Carlos:

Vanuit ZSN wil ik jullie ff een groot compliment maken voor jullie bijdragen aan deze website.

Met zo ongeveer elke 3 dagen een verhaal op de site en inmiddels 8 verslagen 103 foto's verder en maar liefst 69 reacties van jullie vrienden /collegas en/of familie brengt dit onze stichting en daarmee ook de mensen en onze partners in Nicaragua echt verder. Dankie voor het delen daarvan !
    We zijn apatrots op jullie en onze nicapartners. Fijn dat jullie in zo'n korte tijd krachtig op 3 4 plaatsen in onze vriendschapsband gemeente werk verzetten. Het lijstje dat ik voor het bestuur op een rijtje zetten is indrukwekend
    Dank voor jullie tijd motivatie en leuke samenwerking met ons en met elkaar: prachtig (ambassadeurs) werk!

Ortro y mas Abrazos del borde de ZSN

• 16 Maart 2015 - 17:14

PJ:

P'cies!!!
    Wat hij zei.

• 16 Maart 2015 - 23:20

Bert En Syl:

Hallo dames , weer prachtig om jullie vooruitgangen te zien .
    Het vrouwenhuis nu lekker fris en vrolijk van kleur , erg mooi!
    En dan ook nog 2 geboortes mee mogen maken , die jullie mogen verwennen met jullie kraampakketjes , mooi die glimmende ogen van 2 kersverse moeders , volgens ons wordt jullie werk aldaar , door zo iets moois bekroond !
    En nu het laatste project op het eiland van de pater.
    Wij weten zeker dat jullie , hardwerkende bouwvaksters , dit ook nog gaan fiksen met elkaar.
    Heel veel plezier en succes met elkaar!
    Lieve groet aan onze Ien en ook aan jullie.

Bert en Syl

• 17 Maart 2015 - 09:26

Bert Hakkenbroek:

Wat bijzonder vrouwendag in de Casa Materna in La Gateada. Met 7 Hollandse vrouwen. Fantastisch jullie bijdrage en inzet. Ook mooi de Engelse lessen die worden gevolgd door jullie enthousiasme.
    Bijzonder te zien jullie inzet op diverse plekken van de ZSN regio. Jullie kunnen terecht terug kijken op een onvergetelijk avontuur. Geniet er nog even van en straks een goede terugreis. Saludos, Bert.

• 18 Maart 2015 - 09:47

John En Ginie:

Lieve, beste allemaal,
    We sluiten ons aan bij alle voorgaande schrijvers: petje af!
    Geniet deze laatste week van alle geuren, kleuren, de zon, de mensen en van elkaar! Goede reis terug en we verheugen ons op de verhalen van Ien!
    Hartelijke groeten, John en Ginie

Stichting

ZSN reizen Stichting Zutphen Steunt Nicaragua, ZSN, organiseert iedere twee jaar een vrijwilligersreis (solidariteitsbrigade) naar de Nicaraguaanse gemeente Villa Sandino, waarmee Zutphen al meer dan 20 jaar een vriendschapsband heeft. De vrijwilligers die meereizen steken in de verschillende dorpen en buitengebieden de handen uit de mouwen om de ontwikkeling van de gemeente verder vooruit te helpen. Wat ooit begon als bouwbrigades (gericht op het bouwen en renoveren van huizen voor de allerarmsten) is uitgegroeid tot een divers project waarbij de bevoorrading van plattelandsscholen en ook het archeologisch park in de buurt inmiddels een rol spelen. Daarnaast organiseert ZSN de bezoeken van officiële delegaties over en weer. Zo ging in 2009 een Zutphense wethouder op bezoek in Villa Sandino en kwam er in 2010 een delegatie uit Nicaragua (waaronder de burgemeester van Villan Sandino) naar Zutphen. Tot slot is er ook nog wel eens een werkbezoek nodig aan Nicaragua om na te gaan hoe alle projecten lopen en opdat er weer eens het broodnodige persoonlijk contact met de mensen van de plaatselijke comités is. ------ Vanaf de 12e Brigade (2012) zijn de reizen die ZSN organiseert te volgen via deze pagina. ------ ------

Actief sinds 10 Jan. 2012