Voorbereidingen in la Gateada - Reisverslag uit Villa Sandino, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu Voorbereidingen in la Gateada - Reisverslag uit Villa Sandino, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen in la Gateada

Door: ZSN Brigade

Blijf op de hoogte en volg Stichting

31 Januari 2012 | Nicaragua, Villa Sandino

Hallo beste mensen,

We zijn gisteren vanuit Managua met de bus naar la Gateada (een dorp in de gemeente Villa Sandino) gereisd. We vertrokken om 13.45uur vanuit Mercado Mayoreo in Managua en kwamen om 17.00 uur in la Gateada aan. Zo’n busreis is altijd weer een prachtige onderneming met veel lawaai, talloze verkoopsters van allerlei etenswaar, Latijns-Amerikaanse klanken uit de luidsprekers …, kortom couleur locale zoveel je wilt!!
De bus stopt vlakbij het Vrouwenhuis dat met steun van ZSN is opgezet en wordt onderhouden en ontwikkeld. Bij aankomst stonden Zenayda en Juana klaar die ons heel hartelijk begroetten. Even het Vrouwenhuis doorgewandeld en daar onze slaapplekken ingericht. Het was goed om te zien dat de ontwikkeling van een hospedaje (B&B) echte vorderingen heeft gemaakt. Hiermee kan het Vrouwenhuis straks eigen inkomsten genereren. Wat ook een leuk bericht zal zijn voor de twee Zutphense vrijwilligers die in 2008 uit eigen beweging een grote financiële en fysieke bijdrage aan die B&B hebben geleverd (zie: engelnicaragua.waarbenjij.nu). Ik slaap in de kamer waar de douche en toilet in gedacht zijn, het lijkt bijna klaar te zijn. Het cement op de muren moet nog drogen, een raam moet er nog bijkomen en de ventilatie mag een tandje meer krijgen, maar ik slaap er in een heerlijk bed (van de kraamvrouwenafdeling) en mijn muskietennet geeft enige huiselijkheid. Wassen gaat nog gewoon met een emmertje water en ik heb een keurige ouderwetse pot gekregen die geleegd kan worden in de afvoer die al is aangelegd. De wc erboven komt binnenkort. Al met al komt de afronding in zicht.
We hebben gegeten bij Zenayda thuis, gallo pinto (de Nica versie van rijst met bonen) met witte kaas met een biertje erbij, heerlijk.
Vanmiddag stond een vergadering gepland met de leden van de burgercomités uit Muhan en la Gateada. We hebben met zijn elven op Nicaraguaanse wijze gesproken over allerlei dingen die de brigade betreffen. Over de gastgezinnen (wie, waar) , over het werk dat de brigade zal gaan doen, en nog veel meer. Woensdag praten we eerst met Maria Isabel van het archeologieproject, daarna met de burgemeester en tot slot nog een keer met de comités om de puntjes op de i's te zetten.
Het is ons vanmiddag duidelijk geworden dat iedereen er zin in heeft. Er was een hoop energie in de vergadering!
Nu gaan we met Irma en Zenayda lekker een pilsje drinken, het is genoeg voor vandaag.
Hasta pronto.

Saludos, Carlos y Anja

• 31 Januari 2012 - 18:01

Inge En Elly:

Wauwww, wat een geweldig nieuws over het B en B. Dat hadden wij niet meer verwacht dat er al deze vorderingen zouden zijn.
    Heel veel plezier ook vooral en goed hoor wat jullie weer allemaal doen! Wij blijven jullie volgen.

liefs van Inge en Elly

• 31 Januari 2012 - 21:13

Anita :

Mooi dat er weer van alles op gang komt en dat de B&B bijna klaar is! Goed nieuws hè meiden?

Mucho éxito! Saludos cordiales, Anita.

• 01 Februari 2012 - 09:51

Boukje:

Olah!!!!!! Wat leuk om jullie op deze wijze te volgen en inderdaad fantastisch te lezen dat er in de afgelopen tijd zoveel vorderingen zijn gemaakt. Vanuit een koud Nederland
    (-10 graden) de hartelijke groeten en tot horens!!!!!!!!!

• 02 Februari 2012 - 21:45

Hetty:

Het is natuurlijk beter om zo kijken hoe het gaat ik zal daar nu sneller naar kijken. Succes.

Stichting

ZSN reizen Stichting Zutphen Steunt Nicaragua, ZSN, organiseert iedere twee jaar een vrijwilligersreis (solidariteitsbrigade) naar de Nicaraguaanse gemeente Villa Sandino, waarmee Zutphen al meer dan 20 jaar een vriendschapsband heeft. De vrijwilligers die meereizen steken in de verschillende dorpen en buitengebieden de handen uit de mouwen om de ontwikkeling van de gemeente verder vooruit te helpen. Wat ooit begon als bouwbrigades (gericht op het bouwen en renoveren van huizen voor de allerarmsten) is uitgegroeid tot een divers project waarbij de bevoorrading van plattelandsscholen en ook het archeologisch park in de buurt inmiddels een rol spelen. Daarnaast organiseert ZSN de bezoeken van officiële delegaties over en weer. Zo ging in 2009 een Zutphense wethouder op bezoek in Villa Sandino en kwam er in 2010 een delegatie uit Nicaragua (waaronder de burgemeester van Villan Sandino) naar Zutphen. Tot slot is er ook nog wel eens een werkbezoek nodig aan Nicaragua om na te gaan hoe alle projecten lopen en opdat er weer eens het broodnodige persoonlijk contact met de mensen van de plaatselijke comités is. ------ Vanaf de 12e Brigade (2012) zijn de reizen die ZSN organiseert te volgen via deze pagina. ------ ------

Actief sinds 10 Jan. 2012