Wakawaka - Reisverslag uit La Gateada, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu Wakawaka - Reisverslag uit La Gateada, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu

Wakawaka

Blijf op de hoogte en volg Stichting

09 Maart 2015 | Nicaragua, La Gateada

Eindelijk maar dan toch..... Donderdag om 05.15u 's morgens op weg voor ons WakaWaka project. Met de bus naar Muhan waar Luis (voorzitter amupade) ons opwacht met koffie en koekjes. Daarna met de ruta (klein vrachtautootje met bankjes aan de zijkant) Zeker 1 uur over hobbel de bobbel wegen naar de eerste school, Nicarao. Daar wacht de lerares ons op om half 8, en om 8u druppelen het ouder comité en de leerlingen te paard en te voet binnen. Van te voren was er door Linda, directrice van alle scholen in deze camarqua, al overleg gepleegd met de leraressen en ouder comités van de scholen over welke gezinnen de WakaWaka's konden gebruiken, omdat ze geen elektra hebben, wie de verantwoordelijken zijn en hebben we gezamenlijk de jaarlijkse bijdrage bepaald. Grote gezinnen 2 waka's, kleine gezinnen 1 waka. Met een hoop hilariteit leggen Marisol en Emilia in het Spaans uit hoe de lamp werkt. Daarna volgde het officiële gedeelte waarbij het hoofd van de familie tekende voor de WakaWaka en veel geluk ermee gewenst wordt door Marisol op haar eigen manier.
Daarna per caballo (paard!!!!) op weg naar de 2e school. 1 uur rijden wat voor sommigen best wel afzien is. Daar wacht ons een super welkom, de jongetjes van de school begroeten ons met bloemen, en brengen ons stuk voor stuk naar onze supermooie versierde stoelen in het schooltje. Na een aantal toespraken van Linda, de lerares en het ouder comité en het zingen van het Nica volkslied werd zowaar het Wilhelmus op gezet! Het eerste couplet ging helemaal goed het tweede wat minder en toen ze met het derde begonnen gaven wij een teken dat het zo genoeg is. wordt ons een middag vullend programma aangeboden met zang, dans en gedichten door verschillende leerlingen, super allemaal. Uiteindelijk hier ook het officiële gedeelte waar er getekend wordt voor de WakaWaka's. Dan is er nog pinatafeest voor de kinderen. Onze finca (boerderij) waar we de nacht doorbrengen ligt naast de school. Surprise, surprise, het is een super eenvoudige finca van hout, met een lemen vloer, met 1tafel, 2 banken, 2 hangmatten, tientallen rondscharrelende kuikentjes, eendjes, een stel varkens en kippen, 2 honden en een kat. De kippen broeden in de slaapkamer. "WC" , bestaande uit stuk beton met rond gat erin omgeven met blik, 50m verderop en een keuken waar heel ingenieus op hout wordt gekookt bij het licht van zaklantaarns, er is geen elektriciteit. Op een gegeven moment wordt er ons medegedeeld dat er een "sorpresa" (verrassing) is voor ons: buiten zijn in een kring stoelen klaar gezet en er staan 3 Ranchero's klaar met hun instrumenten en spelen een aantal nummers uit de streek. Zij zijn speciaal voor ons gekomen 4 uur te paard met hun instrumenten notabene! Tussendoor eten we samen met hen bij het licht van een WakaWaka op de romantische stand. Daarna gaat het feest buiten weer verder bij het licht van de volle maan en onder het toezicht van een aantal motor boys en padres van de school die , naar vermeld, zijn gekomen omdat ze graag met de "holandesas" willen dansen. Maar........het zijn toch wij die het initiatief nemen de dansvloer op te gaan, anders wordt er weinig gedanst vrezen wij! Gelukkig hebben daarna een paar vaders het lef om te dansen, maar het initiatief wordt hen al snel uit handen genomen door schattige jongetjes van de school. Een van hen kan naar ons oordeel zo meedoen met "Nicaraguenses tienen talento". Wij zijn allemaal doodmoe van deze enerverende, prachtige dag en vinden het dan ook niet erg dat er vroeg (iets na negenen) het laatste nummer wordt gespeeld omdat de 3 muzikanten nog een lange terugrit voor de boeg hadden. Gelukkig kunnen ze in het maanlicht vertrekken, nadat wij ze uitgezwaaid hebben, maar we vrezen dat ze onderweg een fikse bui over zich heen hebben gekregen. Ja en toen was het tijd om ons bedje op te zoeken. Eerst nog buiten tanden poetsen en naar onze slaapplek. Ineke, Marisol en Emilia in de slaapkamer op houten bedden met daaronder broedende kippen en kuikentjes. Anderen op de deel in hangmatten (Els en Birgit) en veldbedden (Bianca en Janny). Na te zijn ingedommeld een hoop kabaal tegen de deur aan die vervolgens open ging en er vrolijk een varken binnen kwam rennen! Binnen no time was de vrouw des huizes er met een stok en joeg m weer naar buiten. Wij lagen in een deuk zo hilarisch! Toen werd het stil en sliepen we rustig in. 's Nachts moesten er natuurlijk een paar uit om te plassen en dat deden we dan maar buiten op het erf. Naar de wc was te donker en te ver. Toen Birgit net zat kwam het varken weer om de hoek en Birgit dacht Ooooh wegwezen! Was even her draadje vergeten waar ze overheen was gestapt en viel. Gelukkig niet ernstig. Verder verliep de nacht binnen rustig maar buiten waaide en regende het aardig.
Volgende ochtend om 6 uur op en 7 uur ontbijt. Tja en waar was nou toch die douche....... Niet dus! Er werd een doek gespannen naast het huis en een bak water neergezet waar we heerlijk in de buitenlucht hebben gepoedeld. Toen op pad naar de 3e school. We werden opgehaald door een lechera ( melkwagen) en onze bagage werd aan de zijkant met touw vastgemaakt. Na een ritje van een klein half uurtje werden we verder vervoerd met de ruta (klein vrachtwagentje waarin we achterin op bankjes konden zitten). En ja hoor daar moesten we weer verder met de caballo. Na een ritje van een half uur kwamen we aan bij het schooltje waar de kinderen en ouders ons alweer op stonden te wachten. Na heerlijk fruit te hebben gegeten werd het verhaal over de WakaWaka verteld en uitgereikt aan de ouders die daarvoor waren geselecteerd. Daarna werd er buiten een paardenrace voor ons gereden door echte macho mannetjes. Voor de kinderen werd de pinata gedaan en er is genoeg snoep voor iedereen! Wij krijgen een lunch aangeboden met uiteraard Gallo Pinto en een drankje uit een plastic zakje wat naar aardbeien smaakt. Toen wilden ze graag met ons naar de Penas Blancas te paard - een rit van 2 x een uur steil naar boven de berg op. Alleen Els, Birgit en Marisol zagen dat zitten de andere 4 bleven lekker bij het schooltje en doen een tukkie in de hangmat van Els. Halverwege de middag weer met z'n allen te paard terug naar de bus. Terwijl we staan te wachten krijgen we een plensbui over ons heen waardoor sommigen van ons door en door nat worden. Daar komt de bus en die zet ons af bij het restaurant La Teraza waar we een heel mooi uitzicht hebben en een heerlijk maal voorgeschoteld krijgen samen met Luiz en Linda. Na het eten richting bus die om half 7 vertrekt. Helaas de bus komt niet en na bijna 2 uur wachten zijn we er helemaal klaar mee en gaan per taxi naar hotel St. Clara waar we worden verwelkomd door Maria. Na een heerlijke zowaar warme douche nog even een drankje en ons bedje in. Volgende ochtend lekker ontbijten en we hebben besloten ondanks de regen toch naar het Archeologisch park te gaan. Busje wordt geregeld: vrachtwagentje met achterin stoelen van het restaurant en we maken over vele hobbels een tocht van 8 km naar het park vergezeld van 3 mannen die ons begeleiden. Mooie tocht met onderweg mooie foto momentjes. Mogen jullie raden wat de hyrogliefen zouden kunnen betekenen!

• 09 Maart 2015 - 08:39

Margo:

Wat hebben jullie mooie unieke ervaringen met de mensen daar. Fijn dat het zo goed gaat. Nog heel veel plezier, geluk en wijsheid en kracht voor jullie vanuit lentewordend Zutphen.

• 09 Maart 2015 - 09:35

PJ:

Yeyeye!!! Mooi verhaal, supertof om dit zo mee te kunnen beleven.
    Dat varken is werkelijk de kers op de taart, geniaal beest :)))

Mooi ook dat de Waka zaken zo goed geregeld zijn.

veel plezier nog brigadistas!!!

• 09 Maart 2015 - 09:38

Watse:

Wat een prachtig reisverslag. Schetst een mooi beeld!

• 09 Maart 2015 - 09:53

PJ:

PS We ontvingen al een lading foto's van de zoon van Luiz - ik ben zo vrij er een paar op de ZSN FB pagina te zetten - vrolijke, genietende cowgirls :)))

• 09 Maart 2015 - 12:20

Anja:

Wat een geweldig verhaal. wat een kroon op al het werk voor jullie waka waka actie!
    Ik zit met een grote grijns op de toet te lezen over het varken en de nachtelijke tochten naar de "WC". Ik ben best een tikje jaloers.......

• 09 Maart 2015 - 18:35

Luba:

Prachtig :D

Nog veel plezier!!

• 09 Maart 2015 - 18:42

John En Ginie:

Genoten van jullie beschrijvingen, ervaringen, en foto's. Heerlijk om dat zo mee te mogen beleven!
    (Met een lach, maar ook met ontroering) Dank jullie wel!
    Nog een fijne tijd gewenst! Hartelijke groeten voor iedereen en speciaal voor Ien!

• 09 Maart 2015 - 20:31

Olaf:

ik raad dat die hyrogliefen iets te maken hebben met Birgit die over een varken struikeld...........

• 09 Maart 2015 - 21:11

Paul:

Heerlijk avontuur.

• 10 Maart 2015 - 12:29

Agnes:

Mooi verhaal, ik krijg er een mooi beeld bij.
    Mooie rotstekeningen(hyrogliefen?). Prachtige foto's, het lijkt mij een geweldig aardig volkje in Nicaragua. Lekker blijven genieten met z'n allen. Groetjes voor jullie allen, knuffel voor Emilia.

• 10 Maart 2015 - 23:51

Hennie:

Meisjes, wat een geweldige avonturen allemaal. Jullie kunnen er straks een boek over schrijven denk ik. Mooi werk!
    Hennie

• 10 Maart 2015 - 23:55

Hennie:

Enne....Els.....jij boft dat je zo vaak op hef roeibankje zit: jouw billen zijn goed getraind voor het paardenzadel denk ik

• 13 Maart 2015 - 22:40

Nel En Kees Uit Deil:

dat was lachen! Heerlijke herinneringen straks. Maar ook de verschillen in leefwijze! Hebben de kippen ook nog een eitje gelegd onder de hangmat? Het is leuk de uitgebreide reisverhalen te lezen. We liepen iets achter met lezen, helaas! Nog een volle week wacht jullie . Wie weet wat jullie nog gaan beleven. We zoijn benieuwd. dag!!

• 20 Maart 2015 - 07:41

Willem Braam:

Jullie hebben prachtige dingen gedaan in een kleurrijke reis! Het is mooi om te lezen. Groeten. Willem.

Stichting

ZSN reizen Stichting Zutphen Steunt Nicaragua, ZSN, organiseert iedere twee jaar een vrijwilligersreis (solidariteitsbrigade) naar de Nicaraguaanse gemeente Villa Sandino, waarmee Zutphen al meer dan 20 jaar een vriendschapsband heeft. De vrijwilligers die meereizen steken in de verschillende dorpen en buitengebieden de handen uit de mouwen om de ontwikkeling van de gemeente verder vooruit te helpen. Wat ooit begon als bouwbrigades (gericht op het bouwen en renoveren van huizen voor de allerarmsten) is uitgegroeid tot een divers project waarbij de bevoorrading van plattelandsscholen en ook het archeologisch park in de buurt inmiddels een rol spelen. Daarnaast organiseert ZSN de bezoeken van officiële delegaties over en weer. Zo ging in 2009 een Zutphense wethouder op bezoek in Villa Sandino en kwam er in 2010 een delegatie uit Nicaragua (waaronder de burgemeester van Villan Sandino) naar Zutphen. Tot slot is er ook nog wel eens een werkbezoek nodig aan Nicaragua om na te gaan hoe alle projecten lopen en opdat er weer eens het broodnodige persoonlijk contact met de mensen van de plaatselijke comités is. ------ Vanaf de 12e Brigade (2012) zijn de reizen die ZSN organiseert te volgen via deze pagina. ------ ------

Actief sinds 10 Jan. 2012