We zijn in Nicaragua!!! - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu We zijn in Nicaragua!!! - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu

We zijn in Nicaragua!!!

Door: ZSN Brigade

Blijf op de hoogte en volg Stichting

08 Februari 2012 | Nicaragua, Managua

Eindelijk was het zover, dinsdagochtend in alle vroegte vertrokken naar Schiphol en daar op het vliegtuig. Eerst liep Petra nog te stressen, want haar visum voor de V.S. bleek niet goed te zijn. Door ter plaatse een nieuwe aan te vragen werd ze toch nog in het vliegtuig toegelaten. De vlucht naar Houston ging voorspoedig in een voor driekwart leeg vliegtuig, dus voldoende slaapruimte. In Houston viel de douanecontrole ook mee zodat we nog even buiten konden genieten van een Texaans zonnetje. De vlucht naar Managua verliep ook prima, maar tijdens die vlucht zaten we wel als haringen in een tonnetje.

In Managua werden we opgewacht door Anja en Carl en zijn vrouw. Carl is de laatste brigadist, of eigenlijk de eerste want hij was al een maand in Nicaragua aan het rondreizen. Met een busje naar ons pension en daar kwartier maken en nog even bijkomen op het terras met welverdiend frisdrank en bier. En toen naar bed na een wel zeer opgerekte dag van in totaal 24 uur reizen van deur tot deur.

Vandaag stonden we om 8 uur weer fris en fruitig klaar om naar ons ontbijtrestaurantje te gaan. Daar genoten we van een heerlijk ontbijt met ommeletten en veel fruit. De ochtend besteedden we eerst aan het regelen van geld- en communicatiezaken (mobieltjes kopen). Daarna maakten we onder leiding van Carl een wandeling door de hoofdstad, langs monumenten, naar het kratermeer Laguna de Tiscapa en tenslotte naar de boulevard aan het meer van Managua. De temperatuur viel mee voor een tropisch oord, vooral aan het water dankzij een lekker windje. De restaurantjes aan de boulevard waren duidelijk niet op toeristen ingesteld, want zo goed als leeg. Het restaurantje dat wij uitkozen voor de lunch kon eigenlijk de "grote" groep van 9 personen niet aan. Door alle beschikbare kip en aardappels uit de buurt te verzamelen, kregen we uiteindelijk toch nog een lekker maaltje voor onze neus.

• 09 Februari 2012 - 21:07

Berkenbosch-Hielkema:

Leuk verslag van de eerste dagen; wij hopen dat er nog vele zullen volgen
    Maak er een leuke tijd van met elkaar

Pake en Beppe

• 09 Februari 2012 - 22:07

JILL Burnier:

Fijn dat jullie heelhuids aangekomen zijn. Wat leuk om zo snel iets van jullie te horen! Ik kijk uit naarhet vervolg!! Veel plezier XX JILL

• 11 Februari 2012 - 12:26

Juun Looijmans:

Fijn om te horen dat jullie goed zijn aangekomen. Het klinkt als een vakantie, wat ik jullie van harte gun. Maar...eh...
    Hakkenbroek, wordt er ook nog GEWERKT?!?

Stichting

ZSN reizen Stichting Zutphen Steunt Nicaragua, ZSN, organiseert iedere twee jaar een vrijwilligersreis (solidariteitsbrigade) naar de Nicaraguaanse gemeente Villa Sandino, waarmee Zutphen al meer dan 20 jaar een vriendschapsband heeft. De vrijwilligers die meereizen steken in de verschillende dorpen en buitengebieden de handen uit de mouwen om de ontwikkeling van de gemeente verder vooruit te helpen. Wat ooit begon als bouwbrigades (gericht op het bouwen en renoveren van huizen voor de allerarmsten) is uitgegroeid tot een divers project waarbij de bevoorrading van plattelandsscholen en ook het archeologisch park in de buurt inmiddels een rol spelen. Daarnaast organiseert ZSN de bezoeken van officiële delegaties over en weer. Zo ging in 2009 een Zutphense wethouder op bezoek in Villa Sandino en kwam er in 2010 een delegatie uit Nicaragua (waaronder de burgemeester van Villan Sandino) naar Zutphen. Tot slot is er ook nog wel eens een werkbezoek nodig aan Nicaragua om na te gaan hoe alle projecten lopen en opdat er weer eens het broodnodige persoonlijk contact met de mensen van de plaatselijke comités is. ------ Vanaf de 12e Brigade (2012) zijn de reizen die ZSN organiseert te volgen via deze pagina. ------ ------

Actief sinds 10 Jan. 2012