Uitdaging, ZSN op televisie, douchen met gekko's - Reisverslag uit Villa Sandino, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu Uitdaging, ZSN op televisie, douchen met gekko's - Reisverslag uit Villa Sandino, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu

Uitdaging, ZSN op televisie, douchen met gekko's

Door: ZSN Brigade

Blijf op de hoogte en volg Stichting

22 Februari 2012 | Nicaragua, Villa Sandino

Gisteren hebben we ons als groep gesplitst en heel verschillende dingen gedaan.

Damian en Luis hadden voor Mijke, Anne, Lummy en Carl een tochtje naar de comarca Pena Blanca georganiseerd. Het begon s ochtends iets na zessen met een ritje van een paar kilometer in een soort lijnbus-achtig vrachtwagentje vanaf het huis van Damian. Een van de waterfilters die door ZSN zijn gefinancierd werd meegenomen naar het schooltje daar en om de feestvreugde te vergroten ging er ook een piñata mee. Nu was het zo dat na de eerste kilometers in dat vrachtautootje, de rest van de tocht , toch ook een paar kilometer, te voet moest worden afgelegd. De afstand als zodanig zal niemand het klamme zweet zal bezorgen, uiteindelijk wandelen we allemaal wel eens een paar kilometer, toch? Maar ja, op dit terrein is dat even anders! Steil omhoog, steil omlaag, gaten groot en klein en modder, heel veel modder! Tot de knieën waden door de drab, schoenen die vast blijven zitten en met geweld weer uit de blub moeten worden getrokken... Intussen moet die zware aardewerken waterfilter worden gedragen en moet die piñata ook nog een beetje in stijl op het schooltje arriveren..., men noemt dat tegenwoordig een uitdaging. Maar ze hebben het gehaald, het bezoek aan het schooltje heeft veel indruk gemaakt en ze hebben met zijn vieren onder de enthousiaste leiding van Luis en Damian een geweldige dag gehad. Volgende week gaat er nog zo'n tochtje naar een andere comarca plaats vinden voor de rest van de brigadisten, ik heb Damian gevraagd een paar paarden te regelen voor die onderneming.

Bert, Petra, Julia en Anja hebben gisteren op het park gewerkt. Weer een flink aantal arbolitas kunnen planten, de productie lag hoog, de omstandigheden waren prettig (schaduw, bewolkt) dus lekker opgeschoten. Aan het eind van de dag met zijn allen een pilsje gedronken en afscheid genomen van Lummy, Anne en Mijke. Vandaag zijn de drie dames vertrokken naar Estelli en de rest is vanochtend gewoontegetrouw naar het park gegaan en heeft de boompjes weer met de voetjes in de grond gezet. Een onverwachte wending kreeg de werkochtend toen er een tv-ploegje van Canal 6 een reportage kwam maken over het park en ook mij als Presidente van de Nederlandse organisatie die het park steunde en al zo lang in Villa Sandino actief was wilde interviewen. Nu ben ik wel vaker in mijn leven door de pers bevraagd, maar dit was mijn debuut in het Spaans. Volgens de andere brigadistas heb ik het er goed afgebracht, dus met die troostende gedachte kan ik vannacht weer goed slapen.

Lekkere almuerzo (lunch) voor de alcaldia gehad en daarna vlot met de bus terug naar Muhan. Ik heb me in het keukentje bij Maria Helena kunnen wassen, de ton met water was goed gevuld omdat de kraan gisteren voldoende heeft gelopen en ik kon dus lekker royaal bakjes fris water over me heen gieten achter het gordijntje naast de gootsteen in het gezelschap van een paar vrolijk piepende en fluitende gekko's.

Lekker opgefrist dus naar het cybercafe om jullie over onze belevenissen te vertellen. Erg leuk ook om de reacties van lezers te lezen, ga zo door!

Morgen onze laatste dag in het park. Vrijdag gaan we beginnen met de klus van de pre-escolar en vrijdagmiddag gaan we naar la Gateada om de babypakketten van Bert naar het vrouwenhuis te gaan brengen.

Morgen weer een nieuw bericht,

Saludos estimados amigos

• 24 Februari 2012 - 14:54

Frida Reinders:

Wat een prestatie hebben ze weer geleverd om naar Pena Blanca te gaan.... jammer dat we niet weten hoelang ze over de tocht gedaan hebben!
    Zijn er foto's gemaakt toen ze bij dat schooltje aankwamen en waren ze nog wel herkenbaar....Lummy, Mijke, Anne en Carl, ik ben trots op jullie!!!!

• 25 Februari 2012 - 08:42

Brigitte En Geert :

Mooie verhalen en zeker een succesvolle missie. Geniet er nog van en onze complimenten voor jullie.

• 25 Februari 2012 - 10:05

Anita :

Fantastich, zo'n tocht naar de comarca! Ik kan het me helemaal voorstellen, dat gesop in de blubber. Een ervaring om nooit te vergeten! Anne, Lummy en Mijke, ik wens jullie nog een mooie tijd in Nicaragua.

Stichting

ZSN reizen Stichting Zutphen Steunt Nicaragua, ZSN, organiseert iedere twee jaar een vrijwilligersreis (solidariteitsbrigade) naar de Nicaraguaanse gemeente Villa Sandino, waarmee Zutphen al meer dan 20 jaar een vriendschapsband heeft. De vrijwilligers die meereizen steken in de verschillende dorpen en buitengebieden de handen uit de mouwen om de ontwikkeling van de gemeente verder vooruit te helpen. Wat ooit begon als bouwbrigades (gericht op het bouwen en renoveren van huizen voor de allerarmsten) is uitgegroeid tot een divers project waarbij de bevoorrading van plattelandsscholen en ook het archeologisch park in de buurt inmiddels een rol spelen. Daarnaast organiseert ZSN de bezoeken van officiële delegaties over en weer. Zo ging in 2009 een Zutphense wethouder op bezoek in Villa Sandino en kwam er in 2010 een delegatie uit Nicaragua (waaronder de burgemeester van Villan Sandino) naar Zutphen. Tot slot is er ook nog wel eens een werkbezoek nodig aan Nicaragua om na te gaan hoe alle projecten lopen en opdat er weer eens het broodnodige persoonlijk contact met de mensen van de plaatselijke comités is. ------ Vanaf de 12e Brigade (2012) zijn de reizen die ZSN organiseert te volgen via deze pagina. ------ ------

Actief sinds 10 Jan. 2012