De eerste twee werkdagen - Reisverslag uit La Gateada, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu De eerste twee werkdagen - Reisverslag uit La Gateada, Nicaragua van Stichting Zutphen Steunt Nicaragua - WaarBenJij.nu

De eerste twee werkdagen

Blijf op de hoogte en volg Stichting

28 Februari 2015 | Nicaragua, La Gateada

Eerste twee werkdagen.
Het luie leventje is voorbij. Om 7 uur wacht Leonidas met zijn gezelschap van 4 jongens op ons bij de Casa Materna. Er moet een nieuwe muur achterin de tuin komen. Met name voor ongewenste bezoekers! Met vereende krachten worden de restanten muur gesloopt en weggedragen.. Ondertussen lopen we ideeën te maken over de herinrichting van de tuin, want die gaat ook gebruikt worden voor de peuters en kleuters ( preescolar ) die ook elke ochtend komen en hun eigen plek hebben in het vrouwenhuis.
En dan begint het betonijzer vlechten. Dat levert uiteraard de nodige discussies, hilariteit, uitdagingen, stress, maar vooral veel voldoening! Binnen de kortste keren zijn we volleerde bouwvakkers en staan de mannen versteld van ons tempo. De werkhandschoenen worden goed ingewijd, liters water worden verslonden.
'S avonds blijken niet alleen PeterJan, Maria uit villa Sandino en Carlos uitgenodigd te zijn bij el Padre Oscar voor het diner, maar ook wij! Dus we klimmen achter in de pick-up en scheuren onder een prachtige sterrenhemel naar el Coral om daar op een vorstelijk diner onthaald te worden! Wat een prachtige plek onder de met bananenbladeren overkapte ruimte naast het kleine kerkje en in de botanische tuin die om het kerkje heen is. Een afsluiting met een heerlijk drankje wat iets weg heeft van advocaat. Marisol krijgt een fles mee! En met hetzelfde plezier worden we weer achterin de laadbak terug gebracht naar La Gateada. Nog een afzakkertje met de mannen die morgen vertrekken richting huis.
Wat hebben ze goed voor ons gezorgd afgelopen dagen, en wat hebben ze zich ingezet om ons verblijf voor ons zo gemakkelijk, veilig en goed georganiseerd te leren verlopen!
Onze tweede werkdag is getekend door het afmaken van het vlechtwerk van het betonijzer, het afscheid van de mannen en ' s middags en zeulen met emmers met betoncement voor de poeren en de eerste balk van de nieuwe muur.
Het weekend luiden we in met een biertje met de mannen op de werkplek. Uiteraard weer met veel lachen!
Bianca en Els kregen een stoomcursus Spaans van de complete kinderschaar van hun gastgezin. Dit was heel leerzaam en erg gezellig want de kinderen zijn erg leergierig en nieuwsgierig.

• 28 Februari 2015 - 06:20

Carlos:

Jullie zijn toppers ! Nu al een fundering wow. toch wel beetje raar jullie en onze nicacompañeros achter ons te laten. Nu in Managua waar we 4 uur geleden aankwamen. Va pues ! we wensen ook ieder waar we geen afscheid van namen veel plezier en rijke ervaringen die beklijven. Disfrutan Geniet!

• 28 Februari 2015 - 10:36

Anita :

Wat een ervaringen nu al! Blijf vooral vertellen wat jullie allemaal beleven, ik ga het allemaal volgen. Groetjes uit Nederland (waar het nog koud is maar je wel de lente voelt aankomen).

• 28 Februari 2015 - 11:10

Hennie:

Dames, wat zijn jullie prachtig bezig zeg! Ik bewonder jullie, want het is denk ik heel erg warm daar en dus des te zwaarder werken voor jullie als "kouwe kikkers". Succes....ik volg jullie vorderingen.

• 01 Maart 2015 - 15:16

Renske:

Tjonge wat een harde werkers! Heel leuk om jullie zo te kunnen volgen. De foto's vertellen een mooi verhaal.
    liefs, met een speciale knuffel voor Els. Renske

• 01 Maart 2015 - 15:38

Henk:

hallo. marjan heeft me geholpen met t openen van jullie blog.. dus vanaf nu kan ik alles volgen. succes

• 02 Maart 2015 - 01:26

Hans:

Ola Emilia e companeros
    Wat een geweldig project! Verhalen en foto’s zijn prachtig en ronduit inspirerend. Elke dag een echte belevenis. Ik blijf jullie avonturen en de bouw volgen en wens je nog een geweldig tijd in Nicaragua.
    Hans

• 03 Maart 2015 - 09:39

Eva:

Wat zijn jullie goed en lekker bezig zeg! Het is leuk om jullie dagen zo te kunnen volgen. Els, wat een pech met je enkel. Ben je nu tijdelijk toeziend coördinator :) of valt het mee? Groeten voor allen en een knuffel voor Els.

• 03 Maart 2015 - 13:37

Piet Van Der Werf:

Lieve els, ruim 30 jaar geleden heb je bij de start van je veterinair werk ook problemen gehad met je enkel, dus de geschiedenis herhaalt zich. Ook toen kwam alles goed dus nu weer. Veel succes met jullie werk en geniet van deze uitdaging, Pietje

Stichting

ZSN reizen Stichting Zutphen Steunt Nicaragua, ZSN, organiseert iedere twee jaar een vrijwilligersreis (solidariteitsbrigade) naar de Nicaraguaanse gemeente Villa Sandino, waarmee Zutphen al meer dan 20 jaar een vriendschapsband heeft. De vrijwilligers die meereizen steken in de verschillende dorpen en buitengebieden de handen uit de mouwen om de ontwikkeling van de gemeente verder vooruit te helpen. Wat ooit begon als bouwbrigades (gericht op het bouwen en renoveren van huizen voor de allerarmsten) is uitgegroeid tot een divers project waarbij de bevoorrading van plattelandsscholen en ook het archeologisch park in de buurt inmiddels een rol spelen. Daarnaast organiseert ZSN de bezoeken van officiële delegaties over en weer. Zo ging in 2009 een Zutphense wethouder op bezoek in Villa Sandino en kwam er in 2010 een delegatie uit Nicaragua (waaronder de burgemeester van Villan Sandino) naar Zutphen. Tot slot is er ook nog wel eens een werkbezoek nodig aan Nicaragua om na te gaan hoe alle projecten lopen en opdat er weer eens het broodnodige persoonlijk contact met de mensen van de plaatselijke comités is. ------ Vanaf de 12e Brigade (2012) zijn de reizen die ZSN organiseert te volgen via deze pagina. ------ ------

Actief sinds 10 Jan. 2012